Napjainkban is sokakban él az a kép, hogy a kínai = a gagyival. A józsefvárosi piacon talált ál nike pólókkal, a műanyag fröccsöntött mütyürökkel, a másolt elektronikai eszközökkel. Pedig a kínai gyártás ma más sokkal – sokkal több ennél. Az ott gyártott termékek minősége egy óriási skálán mozog, így a beszerzés legfontosabb feladatává avanzsál a minőségellenőrzés.
“Nem az a lényeg, hogy a folyamat végén jól, pontosan és kíméletlenül ellenőrizzük a termékeket, hanem, hogy jól szervezzük meg a gyártást!”
Mit is jelent ez pontosan?
Ha valakinek feltesszük a kérdést, hogy szerinte mikor érdemes ellenőrizni egy adott termék, megfelelő minőségű-e? Akkor nagy eséllyel azt a választ adja, hogy a végén, amikor elkészült. A szemfülesebbek, lehet, hogy még javaslatot tesznek arra is, hogy érdemes lenne gyártás közben is ránézni. Pedig a legfontosabb az elején ellenőrizni mindent. El is mondjuk miért!
1. Minőségellenőrzés első fázis: Az előkészítés
“Olyan minőségű kaját tudsz főzni, amilyen minőségű alapanyagot vásárolsz!”
Ha jól van előkészítve a munka a gyártás előtt, akkor már csökkenthető a hibák száma a gyártás során. Ez pedig az alapanyagok beszerzésénél kezdődik. Hiszen, ahogyan a főzésnél is, itt is igaz, hogy megfelelő minőségű alapanyagból – megfelelő minőségű termék tud készülni. Persze még sok máson is múlik a dolog, de az alap nagyon fontos.
Így a beszállítók kiválasztása kulcsfontosságú. A gyorsaságuk, a termékskálájuk, a megbízhatóságuk, az alapanyaguk minősége, az árúk, a raktárkészletük szintje, mind – mind nagyon fontos szerepet játszanak a döntésben. Fontos, hogy a beszállító garantálni tudja, hogy mindig az egyeztetett, legjobb és csakis a legjobb minőségű alapanyagot biztosítja a termeléshez. Az előkészítés során könnyen lehet, hogy akár több beszállítót is érdemes tesztelni, megkeresni. Ez hosszú kutatómunka, amely az elején soknak tűnhet, de később a végtermék előállításánál biztosan megtérül.

“Olyan hatékonyan tudsz főzni, minél jobban összerakott a konyhád, minél inkább minden kézre áll, és minél logikusabban felépítettek a főzési folyamataid.”
Az előkészítés fázisában az alapanyag kiválasztáson túl nagyon fontos még a gyártás hatékony megszervezése, és annak a folyamatos fejlesztése, karbantartása. A gyártás hatékony megszervezéséről, majd egy későbbi posztunkban írunk, azonban annyit még szeretnénk itt kiemelni, hogy a fejlesztés és a karbantartás alatt nem csak a szokásos értelemben vett eszközök és gyártósor karbantartását, és nem csak az emberek, folyamatok fejlesztését értjük, hanem az információkét is. Nagyon sok tud múlni azon, nem csak minőség, hanem gyorsaság szempontjából is, ha nem megfelelően, és nem időben kerülnek átadásra az információk. Így érdemes mindig felhívni a partnerek figyelmét, hogy a legapróbb információmorzsának is jelentősége lehet a végtermék minőségét illetően, így annak időben való megosztása kulcsfontosságú.
2. Minőségellenőrzés második fázis: a gyártás
Természetesen, ahogy a főzésnél is – hogy maradjunk az előző példánál – itt is igaz, hogy szuper alapanyagokból, remek folyamatokkal is oda lehet égetni az ételt, vagyis a gyártás során sem engedhetjük el a gyártó kezét. Rendszeres figyelmet igényel a gyártás, hogy az adott termék az ügyfelünk igényei szerint alakul-e.
Amikor elindulnak a gépek és elkezdődik a gyártás, akkor mindig szánunk időt és energiát arra, hogy személyesen is ott legyünk. Majd a gyártási folyamat során igyekszünk még egyszer a helyszínre menni, és ellenőrizni mindent.
Vannak erre szakosodott cégek is, mi mégis úgy gondoljuk, hogy mi tudjuk a legjobban a megrendelő igényeit képviselni. Hiszen mi egyeztettünk vele, hogy pontosan mi a célja a termékkel. Márpedig a cél nagyon fontos egy minőségellenőrzés során, hiszen ha egy luxusmárkához kell kiegészítőt gyártani, akkor a legkisebb eltérés, színárnyalat különbség is óriási problémákat okozhat. Ez lehet hogy a minőségellenőrzési szakemberek szabályai szerint beleférhet, de a megrendelőnek nem.
Valószínűleg általános emberi tulajdonság, hogy bizony nem szeretünk hibázni, de ha hibázunk, azt még kevésbé szeretjük elmondani. Nincs ez máshogy a keleti kultúrában sem, sőt lehet, még hatványozottabban igaz. Így nagy jelentősége van a személyes jelenlétnek, hiszen személyesen könnyebb megnyílni, elmondani, ha valami probléma merült fel, és közösen, együtt találni megoldást erre.

Digitális ellenőrzés
A személyes ellenőrzésen túl, Kínában az óriási távolságok miatt egyre elterjedtebb az úgynevezett digitális minőségellenőrzés is.
Mit is jelent ez? Kínában mindenkinek, de tényleg mindenkinek van okostelefonja, és ehhez megfelelő korlátlan internet hozzáférése. És, ami még fontos, hogy tudják és szeretik is használni. Így egyáltalán nem jelent nekik problémát, sőt teljesen elfogadott, hogy a közvetítő vagy a megrendelő megkéri az egyik gyári munkást, hogy készítsen néhány képet az épp aktuális termékről, vagy egy rövid videót. Természetesen itt nem lehet mindent kiszűrni, de a nagy problémákat, bakikat ez is láttatja.
Courier expressz
Kínában óriási távolságok vannak, ez nem kérdés. Így az, hogy a gyártás minden fontos fázisánál ott legyen a közvetítő, vagy megrendelő nehezen megoldható. De erre is van megoldás.
A Courier expressz. A kínai cég – Kínán belül – gyakorlatilag fillérekért szállít mintatermékeket, olyan egy – másfél napon belül az ország egyik végéből a másikba. Ők mozgatják az online kereskedelem és a mintaküldések 70%-át, így van benne tapasztalatuk bőven. Gyorsan, precízen, jó áron és persze visszaellenőrizhetően végzik a munkájukat. Így nem elhanyagolható szerepük van nekik is a minőségellenőrzésben.
Például képzeljük el, hogy egy Európai ország méretei alapján készíttetünk egy kabátot, amelynek szeretnénk leellenőrizni a méreteit. Ekkor kérhetjük, hogy küldjenek egy mintadarabot, amelyet az irodánkban gondosan át tudunk mérni, majd ha minden rendben akkor azonnal jelezhetjük a gyár felé, hogy a mintadarab mindenben megfelel a megrendelő igényeinek. Az, hogy egy ilyen ellenőrzés egy ekkora országban, mint Kína 24-48 óra alatt meg tud történni, gyakorlatilag azt eredményezi, hogy nem okozunk semmilyen fennakadást a gyártásban.
3. Minőségellenőrzés harmadik fázis: a végtermék ellenőrzése
Maradjunk még így utoljára a főzés példánál. Tegyük fel igazi friss, bio zöldségeket választottunk, a főzés során minden szabályt betartottunk, a rosé kacsamellet nem sütöttük túl, aztán megfelelő ideig pihentettük. A végtermék valószínűleg fenséges lesz. A kérdés, hogy ezt mások is így látják-e. Azaz, hogy a számukra is annyira fenségesnek tűnik a kínált étel. Ehhez pedig elengedhetetlen az elegáns tálalás.
A gyártási példára átültetve, ha az előkészítés megfelelő volt – azaz jó alapanyagokat választottunk, átnéztük a folyamatokat, és a gyártás közben is igyekeztünk a fenti módokon folyamatosan figyelemmel kísérni a folyamatot, akkor nagy eséllyel kicsi lesz a hiba lehetősége. De a tálalás itt is fontos.

Azaz, hogy a végtermék, hogyan mennyi idő alatt, milyen csomagolásban érkezik meg a megrendelőhöz. Hiszen gyárthatunk, akármilyen csilivili nyolcágú muránói üvegből készült lámpát, ha eltörve, sérülve érkezik a célországba. Akkor minden egyéb előkészület, figyelem hiábavaló volt.
A termék mellett természetesen nem feledkezhetünk meg az adminisztrációs oldalról sem, így nem csak magát a terméket kell ellenőriznünk, hanem a papírokat, az igazolásokat, mindent ami az eladáshoz, a pénzügyi szabályok betartásához, illetve a szállításhoz szükségesek.
Ahogyan az elején is mondtuk a minőségellenőrzés már a beszállító kiválasztásánál kezdődik, és gyakorlatilag végigkíséri a teljes gyártási, és kiszállítási folyamatot. A pályafutásunk elején mi is csak a végére és a közepére koncentráltunk, és rengeteg bakiba, problémába, javítandó feladatba futottunk. Ma már sokkal több energiát fordítunk a folyamat elejére, a beszállítókra, a megfelelő gyár kiválasztására, a folyamatok átbeszélésére, ezzel időt, energiát spórolunk meg az ügyfeleinknek.
Ebben a cikkünkben igyekeztünk bemutatni a metodikát, amelyet hosszú évek alatt alakítgattunk, formáltunk, hogy minél hatékonyabb legyen, és minél inkább tudja szolgálni az ügyfeleink igényeit. A következő részben igyekszünk bemutatni a minőségellenőrzési módszereket, amelyeket mi is alkalmazunk az ellenőrzéseink során.