Aki, valaha gondolkodott abban, hogy webshopot nyit biztosan találkozott már a dropshipping fogalmával. A dropshipping ezekben az esetekben úgymond megkerülhetetlen. Gyorsan el is mondjuk, hogy miért.
Nézzük először is, mit jelent a Dropshipping?
A dropshipping egy olyan online értékesítési mód, amely során a termék az eladótól (nagykereskedőtől vagy egyes extrém esetekben a gyártótól) közvetlenül kerül kiszállításra a vevőhöz, méghozzá úgy, hogy közben a viszonteladó csak egyfajta közvetítői szerepet tölt be, és az egész folyamat alatt nem érintkezik közvetlenül a termékkel.
Talán, így kicsit bonyolultnak tűnhet a dolog, pedig rém egyszerű, le is írjuk gyorsan a lépéseket:
- A vevőnek megtetszik egy csodálatos design lámpa, mondjuk egy ilyen, mint itt a képen. Felmegy a webáruházba, ahol megnézi az árat, a leírásokat, a szállítási időt stb.
- Úgy dönt, hogy nem tud enélkül a lámpa nélkül élni, így a kosarába teszi, majd rányom a megrendelés gombra.
- A webáruház tulajdonosa, azaz a kiskereskedő kiállítja a számlát a csodalámpáról a vevőnek.
- Amikor pedig beérkezik az árú ellenértéke, elindul a megrendelés második fázisa.
- A vevő megrendelése automatizált rendszereken keresztül közvetlenül befut a nagykereskedőhöz.
- A nagykereskedő kiállítja a számlát a kiskereskedő felé, és a kiegyenlítés után útjára engedi a csomagot.
- A nagykereskedő a lámpát gondosan becsomagolja, majd közvetlenül a vevőnek küldi azt (természetesen a kiskereskedő adatait feltüntetve azon).
- A vevő megkapja a csodálatos design lámpát, és mindenki boldog.

Már a folyamat alapján is látható, hogy a dropshippingnek van néhány szuper előnye a hagyományos webáruházzal szemben, nézzük is meg, hogy mik ezek:
- nem kell raktározni - azaz nem kell raktárhelyiséget bérelni, ott rezsit fizetni, sőt még alkalmazottakat sem a leltározásra, a raktár felügyeletére,
- nem kell a logisztikával foglalkozni - azaz nem kell csomagolni, futárszolgálattal szerződni, logisztikai rendszert felépíteni, stb.
- az előzőekből közvetlenül következik az is, hogy mondhatni zéró tőkével el lehet indítani egy ilyen webshopot,
- ebből pedig az következik, hogy lényegesen kisebb a kockázat is - hiszen mindössze azt a pénzt, időt bukja a vállalkozni vágyó, amit a webshop felépítésébe ölt - ez persze nem kevés és nem is 0 - de mégis kevesebb, mintha több millió Ft-nyi raktárkészlet is veszendőbe menne,
- ez pedig azt is jelenti, hogy kevesebb az adminisztrációs teher,
- az árrést a webáruház tulajdonosa határozhatja meg, ahogyan azt is mekkora ‘árúkészlettel’ dolgozik - hiszen fizikailag nem kell elhelyeznie sehol (bár halkan jegyezzük meg, hogy marketing szempontból jobb, ha célzottabb a termékkínálat, hisz, úgy az ügyfelek is könnyebben elérhetők),
- bárhonnan üzemeltethető - a home -office és a tengerparton is végezhető munkáról való álmodozás világában ez szintén egy fontos érv a dropshipping mellett,
- könnyen fejleszthető, hiszen kevesebb kötöttség van a rendszerben,
- rugalmasabb, mivel nem kell termékeket raktározni így könnyebb bővíteni, változtatni a termék kínálatot az ügyféligényekre reagálva.
Hátrányok, mert természetesen az is akad:
- Ahhoz, hogy jövedelmező lehessen a dolog, jó árrést kell kialakítani, az pedig sokszor azt jelenti, hogy nem a szomszédos faluból érkezik a termék, hanem, mint sok más esetben is mondjuk Kínából, amit ahogyan egy korábbi anyagban is írtuk, akár több hetet is igénybe vehet.
- Mivel a termék egyből a vevőhöz kerül, nem érintve a webáruház tulajdonosát, így nem tudja garantálni az állandó minőséget, még akkor sem, ha korábban tesztelte az összes terméket, amelyet felvett a portfólióba, ez vezethet problémákhoz.
- Előfordulhat, hogy mire végigfut itthon a rendelési folyamat - azaz kiegyenlíti a számlát az ügyfél, a nagykereskedőnél elfogy a termék.
- A kiszállítási költségek magasabbak lehetnek, mint egy klasszikus webáruház esetén.
Bár a fentiek alapján úgy tűnhet ez az év business-e, azért egy ilyen áruház felépítése sem 2 napos munka. Egyenlőre azonban mivel itthon még mindig nem annyira elterjedt, így van benne potenciál. Amerikában például már több, mint 20 éve működik. Magyarországon a 2010-es évek során kezdte el felütni a fejét, de még most tíz évvel később is kevés teljesen dropshipping-et használó webáruház van itthon.
Egy kis érdekesség:
A magyar vásárlók 2019-ben több mint 43 millió rendelést adtak le belföldi e-kereskedőknek, és mintegy 17 milliót határon túli – főleg kínai – webáruházaknak.
Most, hogy végignéztük, mik az előnyök, hátrányok, hogyan is alakulnak a folyamatok, vessünk még egy pillantást, hogy hogyan is érdemes egy ilyen üzletnek nekilátni.
1. Hogyan válassz nagykereskedőt?
Az attól függ. A fogyasztói magatartás kutatók szerint vannak olyan termékek, amelyeknél az emberek jobban hozzászoktak ahhoz, hogy várniuk kell, adott esetben több hetet. Így ilyen termékek esetén egy távoli ország kínálatát mint pl.: Kína is érdemes átböngészni, hiszen ár-érték arányban sokszor verhetetlen a tengerentúli ország.
Napjainkban meglehetősen el is tolódott Kína irányba a dolog – hiszen rengeteg gyártó, így nagykereskedő van ott, akik mind gyakorlottak a dropshippingbe.
Kiválasztás során az alábbi szempontokat érdemes szem előtt tartani:
- mennyire megbízható az adott nagykereskedő – milyen értékeléseik vannak,
- átnézni a nagykereskedés termékpalettájukat,
- mennyire könnyed a céggel a kommunikáció,
- milyen raktározási kapacitásaik vannak,
- tesztelni őket – a csomagolási technikát, a kiküldési időt, a termék minőségét…
FONTOS! Ha már Kína, és ha már tengerentúli ország, akkor fontos, hogy a minőség folyamatosan ellenőrizve legyen. Ahogy írtuk a fentiekben is, ez egy hátránya lehet a dolognak, hiszen maga az eladó kvázi nem is találkozik a termékkel, így a minőségét sem tudja biztosítani. Ez, az amiről korábban is többet írtunk, hogy lényeges, hogy legyen kint egy csapat, akit ezzel meg lehet bízni és ha fennakadások vannak, vagy minőségromlás, akkor azonnal tudnak reagálni, így az eladó nem veszít vevőket.
A nagykereskedő kiválasztása során sok olyan terület van, amiben cégünk segíteni tud, hiszen mégiscsak 13 éve vagyunk kint a kínai piacon 🙂
Nézzük is gyorsan, hogy melyek ezek:
- A gyártás – a termékek kiválasztásának egyik legfontosabb paramétere, hiszen, ezen múlik az ár, a minőség. Ahogy fentebb is írtuk tudunk segíteni már a kiválasztás során a gyártási folyamatok, a cég hátterének, a céges kultúrának az átvilágításával. De a későbbiek során folyamatosan rajta tudjuk tartani a szemünket a gyártáson, hiszen több kollégánk is dolgozik kint.
- Nem csak a minőség ellenőrzése, de a raktárkészlet folyamatos figyelése miatt is érdemes napi kapcsolatot ápolni a gyártókkal, nagykereskedővel. Erre is megvannak a kiépített csatornáink.
- Tudjuk ellenőrizni a csomagolást – ez kiemelten fontos, hiszen a termék közvetlenül a vevőhöz megy, így aztán nagyon nem mindegy, hogy milyen is az.
- Ha több csomag összeszedése a cél, akkor ott is tudunk segíteni az áruk konszolidálásával kapcsolatban.
- Illetve ha adott esetben a kiválasztott gyártó vagy nagykereskedő túl drága vagy nem megfelelő szállítást ajánl, akkor arra is vannak opcióink. Azaz segíthetünk a megfelelő kínai szállítmányozó partnerek felkutatásában.
Vannak azonban olyan termékek, amelyekhez minél előbb szeretnének hozzájutni a vevők – ez pedig egy helyi nagykereskedés felé tolja a mérleg nyelvét. A helyi, vagy országon belül nagykereskedő esetén is érdemes a kiválasztás során összegyűjtött szempontokat figyelembe venni.
2. Hogyan építsd fel?
Bár tényleg kisebb a kockázat – ami a tőkebevonást illeti, de időt és energiát bizony igényel a dolog, nem is keveset.
Először is érdemes megfelelő időt áldozni a piackutatásra. Keresni egy piacot, ahova betörhetsz majd a termékeiddel. Tesztelni, kérdőívezni, utánajárni, egyeztetni, konkurenciát vizsgálni stb.
Üzleti terv – Ha már látod, nagyjából, hogy mi mennyi – hogy mennyiért lehet beszerezni a terméket és mennyiért lehet eladni a piacon, akkor érdemes összerakni az üzleti terved. Fontos, hogy egyeztess egy könyvelővel, hogy lásd milyen rejtett költségek lehetnek, milyen adókkal, vámmal kell számolnod, stb. Az a legjobb, ha jogi oldalról is bebiztosítod magad – azaz beszélsz egy ügyvéddel. Vannak speciálisan dropshippingre szakosodott ügyvédek, így ők mindenben tudnak segíteni, ami a későbbiekben fontos lehet.
Majd ha megvan a fejedben és papíron, hogy kinek akarsz eladni és mit, meg persze az is, hogy honnan szeretnéd beszerezni ezeket a termékeket, akkor érdemes csak elkezdeni felépítgetni a webáruházat.
A webáruház esetében azt is érdemes átgondolni, hogy mi éri meg jobban neked. Bérelni egyet – egy meglévő platformon, vagy kialakítani egy sajátot (ez általában sokkal idő és pénzigényesebb).
Fontos, hogy legyen átlátható és könnyen kezelhető a webshopod az érdeklőid számára, hogy legyen minél több profi fotó, sőt akár videók is egyes termékekről. (Egyes webshop statisztikák szerint, az érdeklődök 31% vásárol a termékvideók hatására). Legyenek részletes termékleírások és vélemények korábbi vásárlóktól.
Ha webáruházat feltöltötted, akkor jöhetnek az automatizmusok – azaz, hogy ha valaki rányom a megrendelés gombra, azonnal induljanak el a háttérben a folyamatok, a számlázás, a megrendelés, minden. Ezt is jól át kell gondolni, végigpörgetni az összes lehetséges folyamati pontot és megtervezni a kimeneteket.
Ha pedig ezzel is megvagy, akkor a marketing gépezetet kell 2-esbe kapcsolnod, mivel ez lesz az a terület, ami a legtöbb időt és részben a legtöbb pénzügyi befektetést is igényli tőled, hiszen valahogyan rád kell találniuk az érdeklőknek, és ha már rád találtak, akkor fontos, hogy ott is költsék el a pénzük és ne menjenek tovább.
Ami pedig a fenntartáshoz szükséges? Folyamatos marketing és monitorozás – érdemes folyamatosan figyelni a statisztikákat – kik vásárolnak, mit vesznek, mennyien hagyják el a kosarat, milyen a kosárérték, van-e szezonalitás, stb. Ha szükséges, akkor árakat módosítani, képeket cserélni, termékpalettát bővíteni.
Ha tehát valaki webshop üzemeltetésbe vágna, akkor érdemes megfontolni a dropshipping értékesítési lehetőséget.
A fentiekben igyekeztünk röviden összefoglalni, mindent, ami fontos lehet egy ilyen opció átgondolásához, de még hosszasan lehetne folytatni a sort. Például.: mely termékek lehetnek jók dropshipping módon való értékesítésre, hogy milyen hibákat érdemes elkerülni egy dropshipping webshop felépítése esetén, vagy, hogy mik lehetnek a niche piacok. Ez azonban már egy következő posztunk témája lesz. 🙂